PHANTOM FURY

PHANTOM FURY

8.0

Mechanicky vylepšená Bombshell opäť zasahuje

Mám rád klasické hry a neprekáža mi, keď súčasní vývojári zakomponujú do svojich výtvorov retro štýl a grafiku. Ale niekedy mám dojem, že to využívajú aj na uľahčenie svojej práce a odvolávajú sa pritom na odkazy minulosti. Predsa len je náročnejšie vytvoriť titul so špičkovým vizuálom a modernými efektmi ako dizajn v pixel-arte. Autorom zo Slipgate Ironworks ale nemám dôvod v tomto smere niečo vytýkať. Phantom Fury je totiž  pekným kompromisom, ktorý má v sebe dávku nostalgie a súčasne pôsobí sviežo a vôbec nie zastarane.

Hru zastrešuje 3D Realms, špecialista na retro a je pokračovaním akcií Bombshell z roku 2016 a hlavne Ion Fury z roku 2019, ktorá vzdáva hold kultovkám Duke Nukem 3D, Shadow Warrior, Blood či Half-Life. Hlavná hrdinka Shelly „Bombshell“ Harrison sa vrátila v sympatickom spojení výbušnej akcie a road movie. A azda v najlepšej forme – starnutie jej zjavne pristane a robí ju atraktívnejšou. A tentoraz dostala drsná hrdinka do vienka mechanickú ruku. Má ju hneď od začiatku a okrem toho, že v nej môže držať omračovací obušok s elektrickým doplnkom, pištoľ, brokovnicu, rezačku, samopal či kušu, hádzať bowlingové výbušné gule a postupne zvláda aj rôzne sci- fi zbrane, prináša táto ruka aj špecifické schopnosti.

Robotickou končatinou rozdrvíte nielen lebky nepriateľov, ale aj debny a niektoré prekážky v ceste. Príležitostne ňou dokážete silnou ranou rozhýbať vagón, rozbiť poklop vzduchotechniky, aby ste ňou mohli prejsť alebo vyvolať magnetický štít na zachytenie nepriateľských striel. Je to pekný doplnok k tradičnému vojenskému arzenálu, ktorý sa postupne rozširuje.

Phantom Fury
Phantom Fury Hra prináša rôznorodé štýlové lokácie.
Hra prináša rôznorodé štýlové lokácie.

Phantom Fury Zajazdíte si aj na aute a iných dopravných prostriedkoch.
Zajazdíte si aj na aute a iných dopravných prostriedkoch.

Phantom Fury Súboje s bossmi majú šmrnc.
Súboje s bossmi majú šmrnc.

Dôležitou esenciou hry sú, samozrejme boje, kde masakrujete hlavne vojakov a mutantov. Pričom niekedy tieto  dve entity bojujú proti sebe a v duchu hesla, kde sa dvaja bijú, tretí víťazí, viete pekne využiť takéto situácie.  Vyčkáte na správnu chvíľu a potom do toho vstúpite - napríklad všetkých zaradom pokropíte strelami zo stacionárneho guľometu - a zabijete dve muchy jednou ranou. Postupne sa pridajú roboti a rôzne potvory z laboratória, napríklad aj ozubené chodiace mozgy. A hoci sortiment protivníkov nie je až taký veľký, je dostačujúci a dobre použitý v rôznych situáciách.

Umelá inteligencia nepriateľov je solídna, majú snahu vás prenasledovať a obchádzať. No v istých momentoch AI robí psie kusy alebo úplne zlyháva a vtedy vybraní protivníci zostávajú totálne pasívni a nereagujú na žiadne podnety. To by mohli spraviť nejaké záplaty. Určite vítaným spestrením sú pomerne variabilné súboje s bossmi, ktorí môžu mať formu bojového vrtuľníka, mecha či gigantického mutanta. Taktika boja proti nim sa síce zásadne nelíši, musíte ich skrátka rozstrieľať a uhýbať sa, ale rôzne priestory a ich štruktúry to robia zaujímavejším.

Pohybujete sa v exteriéroch aj interiéroch, veľmi často využívate vzduchové šachty, ktorých kryty rozbijete, ako už bolo spomínané, svojou robotikou rukou. Značný priestor je venovaný doplnkovým aktivitám, ako je používanie počítačov, ktorými deaktivujete bezpečnostné systémy. Príležitostne treba nájsť vstupnú kartu či batériu na napájanie elektrického obvodu – alebo naopak zničiť elektrickú skrinku, aby plot, cez ktorý chcete prejsť, nebol pod prúdom alebo po vás nestrieľali stacionárne veže umiestnené na stropoch. Okrem toho čítate maily, z ktorých sa dozviete niečo zo zákulisia príbehu a neraz obsahujú kódy k bezpečnostným dverám. Bez toho sa ďalej nedostanete.

Spestrením bežných prestreliek je vyhýbanie sa laserovým zameriavačom snajperov, príležitostné navádzanie striel na nepriateľov, prenášanie sudov či dební, odpratávanie prekážok alebo vytvorenie prechodov navrstvením veľkých objektov pomocou stroja so zdvihákom. Okrem toho si zajazdíte na aute s guľometom, ktorým ostreľujete nepriateľskú pechotu a vozidlá. A vyskúšate si aj pár ďalších dopravných prostriedkov v rôznom prostredí.

Pasáže so skákaním tentoraz autori potlačili, maximálne treba niekam vyšplhať, a viac sa sústredili na taktiku v boji. Tú podporuje aj upgradovanie zbraní, robotickej ruky a neskôr špeciálneho obleku pri vybraných termináloch. Väčšia časť zbraní má jedno alebo dve vylepšenia, ktoré pridávajú sekundárny režim streľby alebo vylepšia primárny útok. Napríklad pištoľ potom strieľa dávkami, zásah zo samopalu navyše zapáli nepriateľa a podobne. Je však škoda, že týchto upgradov nie je viac a ani nie sú dostupné pre každú zbraň.

Zdravie si dopĺňate predovšetkým okamžite použitými nealko nápojmi v plechovkách. Príležitostne ich nájdete na stoloch popri iných nápojoch a jedlách a tie sa tiež sa dajú vypiť a trochu pomôžu. Najčastejšie ale získate sódu z automatov po stláčaní tlačidiel. Oceníte nálezy brnenia,  vďaka  ktorému  viac vydržíte.  Príležitostne sú naokolo malé výstrednosti v štýle Duke Nukema, takže môžete splachovať záchody, použiť guľôčkový automat, rozstrieľať akvárium a podobne. Len škoda, že hlavná hrdinka nie je taká urečnená ako Duke. Hlášky v podobnom duchu, samozrejme, v ženskom prevedení, by veľmi pekne dotvorili postup.

Phantom Fury
Phantom Fury Atmosféra je výborná a niekedy stiesňujúca.
Atmosféra je výborná a niekedy stiesňujúca.

Phantom Fury Niekedy pokropíte nepriateľov dávkami zo stacionárnych zbraní.
Niekedy pokropíte nepriateľov dávkami zo stacionárnych zbraní.

Phantom Fury Bude to masaker, krvou sa nešetrilo.
Bude to masaker, krvou sa nešetrilo.

Ozvučenie ako také je skôr skromnejšie. Hlavná hrdinka je väčšinou mlčanlivá a len ojedinele sa jej prihovorí nejaká postava cez vysielačku. Okrem toho počujete nejaké prejavy kreatúr a, samozrejme, zvuky streľby. Dopĺňa to rockovo ladená, ale väčšinou dosť potláčaná hudba.

Grafika je naozaj pekný pixel-art s jemnými kockami, až na výnimky, kedy sa na niečo pozeráte veľmi zblízka. Väčšinou si však ani neuvedomíte, že je hra skladaná z pixelov, lebo ste takmer neustále v pohybe a zobrazenie okolitých predmetov a postáv je dynamické a pôsobí prirodzene. Trochu síce bijú do očí stroho spracované tváre osôb a vybrané objekty, ale nijako zásadne to neprekáža. Celkový zjav hry je aj vďaka vydarenému dizajnu a veľkej rozmanitosti prostredí vizuálne podmanivý.

Budete prechádzať laboratóriami, továrňami, zničeným mestom, šrotoviskom, púšťou so štýlovým motorestom a motorkami, podzemnými chodbami, lesnatou krajinou s pekným slnečným kontrastom. Vyčistíte okolie raketového sila, obchodný dom aj mrakodrap s energetickými stenami a všadeprítomnou ochrankou. Nastavenia grafiky sú, pochopiteľne, skromnejšie, ale môžete hrať vo vysokom rozlíšení, s nastavením dohľadu a využitím anti-aliasingu, VSYNC či intenzity filmového zrnenia. Všimol som si, že sa niektorí hráči a recenzenti sťažujú na bugy, ale ja som počas hrania novinárskej verzie na žiadny zásadný problém nenarazil. Hra ani raz nepadla, nemala problém so snímkovaním ani zasekávaním.

Phantom Fury
Phantom Fury Ó áno, toto je Amerika.
Ó áno, toto je Amerika.

Phantom Fury Počítače sú zdrojom informácií a neraz odomknú uzamknuté dvere či sprístupnia výťah.
Počítače sú zdrojom informácií a neraz odomknú uzamknuté dvere či sprístupnia výťah.

Phantom Fury Vylepšenia zbraní, mechanickej ruky a obleku potešia, ale mohlo ich byť viac.
Vylepšenia zbraní, mechanickej ruky a obleku potešia, ale mohlo ich byť viac.

12 až 15-hodinová hra Phantom Fury má gule a vďaka prelínajúcim sa retro a novodobým prvkom, či už čo sa týka spracovania alebo hrateľnosti, môže zdravo konkurovať ako nostalgickým klasikám, tak aj súčasným moderným akciám. Je tu viditeľný aj pokrok pri porovnaní s predchádzajúcimi titulmi s Bombshell hrdinkou, len by sme ešte uvítali, keby bola zhovorčivejšia - asi ako Duke, ktorý autorov nepochybne ovplyvnil popri iných osvedčených klasikách.

napísal uni 24.4.2024
8.0
6.9